22 March 2011

Semalam seharian dengan Auni..

Bertemu lagi..

Aku harap semua sihat sejahtera. Ni nak cerita pasal semalam seharian aku dengan Auni di KKIA, Gombak Setia.

Al-kisah, semalam Auni punya check-up setelah berumur 6 bulan. Dalam sedar dan tidak, dah 6 bulan dah anak dara aku sorang nih. Semalam plan asal aku ngan Ilah nak bawak dia pergi klinik la, tapi last minute Ilah kena pergi ke Hospital Serdang pulak. Suka atau tidak aku la nampak gayanya kena bawak Auni sendiri ke klinik.

Dah menjadi kewajipan untuk setiap bayi di Malaysia yang lahir untuk kena pergi check up kat klinik2 kerajaan di Malaysia. Ada jugak yang tak pernah pergi pun sebenarnya, tapi tak kisah la, janji anak2 depa semua sihat sudah. Auni pulak memang dah menjadi kewajipan aku sejak Ilah habis pantang, kami bawak pergi check dekat klinik di Gombak.

Dan setiap kali check-up jugak la, Aufa dan Auni akan aku tinggalkan kat rumah baby sitter kami yang lama (Kak Awe) di Kg Kerdas tu. Akak tu pun dah tak kisah sangat sebab dah macam keluarga dah kami nih. So, suka la akak tu sebab setiap bulan dapat lagi jumpa Aufa & Auni. Seperti biasa, Aufa kalo dah jumpa 'Mak' banyak pulak cerita/laporan dia nak sampaikan. Tapi setiap kali sampai, Aufa akan macam 'blank' kejap, bila memori dia dah okay, terus tersengih2 turun kereta terus masuk rumah. Sambil dok berjalan tu, mulut pun dok berceloteh la bercerita. Ntah apa la yang dia cakap pun tak tahu.

Dah Ilah semalam kena pergi Serdang, aku bawak la Auni sorang2 ke klinik. Bukan susah pun sebenarnya nak bawak anak gi klinik, cumernya masa menunggu di klinik kerajaan di amat amat amat lama. Tu yang selalunya kalo Ilah yang bawak aku mesti merayap lepas tu, samada gi cuci kereta ker, gunting rambut ker dsb. 

Sambil berbekalkan sekeping pampers dan sebotol susu Auni, aku melangkah masuk ke klinik. Mata-mata ibu yang ada kat situ dah mula menjenguk kat aku, mungkin tertanya mana mak budak nih.. hehehe.. Dengan tenang aku amik nombor giliran, hmmm ikutnya tak la lama sangat sebab aku punya giliran no 77 dan waktu nombor yang dipanggil no 65. So setiap kali check-up ni, Auni akan ditimbang berat, diukur kepala dan panjang dia. Masa JM (Jururawat Masyarakat) kat situ panggil nama Auni, aku selamba jer bawak Auni kat meja salin baju, bukak baju Auni sampai tinggal pampers jer. Mak-mak budak yang lain macam kecut perut kot sebab tengok aku pegang Auni macam anak patung. Hehehe..

Masa letak atas penimbang Auni kena telanjang bulat. Aku risau satu jer, jangan Auni berak sudah sebab aku terlupa ambil 'wet wipe' dalam kereta. Nasib, Auni tak berak. Pakaikan jer la balik pampers yang sama. Lepas timbang berat, letak pulak kat tempat ukur. Sekali ukur ukuran lilit kepala Auni dan satu lagi ukur panjang Auni. Lepas semua tu selesai, baru Auni aku pakaikan balik baju. Hehehe, sejuk Auni sebab masa tu hujan tengah lebat kat luar.

Dah selesai timbang dan ukur, ni yang menjadi pencabar kesabaran aku. Ingatkan sekejap jer, malas la aku nak duduk sebab kerusi yang ada kat klinik tu limited. Aku rasa ibu mengandung perlu diutamakan. (aku pun sikit lebih kurang la, perut memboyot). Tunggu punya tunggu dekat sejam lebih baru nombor aku di panggil. Masuk jer dalam bilik pemeriksaan tu, baru aku dapat duduk. Lega sikit, tapi kena dengar nasihat/taklimat/tazkirah dari nurse yang kat situ. Sempat la jugak aku 'smash' nurse tu apa yang patut. Hehehe, terpaksa 'smash' sebab dia buat macam aku ni bodoh sangat. Hehehe..

Selesai semua tu, hujan pun dah berenti. Lepas kena taklimat, Auni nak kena cucuk pulak. Susu yang aku bawak tu sebenarnya susu perah Ilah. So memang sengaja aku tak bagi awal-awal kat Auni sebab nak kasik minum lepas Auni kena cucuk. Masa Auni kena cucuk tu jer yang dier jerit dan nangis sampai ngalir air mata, tapi lepas keluar dari bilik cucuk tu, ok jer anak dara aku tu. Siap boleh tersenyum lagik. Terus jer la aku ke kereta, dan bagi Auni minum susu. Tak la banyak mana sangat pun susu tu tapi rasanya cukupla untuk pujuk Auni lepas cucuk. 

Selesai semua urusan Auni, aku hantar balik umah 'Mak'. Aufa dah sedia menunggu di pintu ingat nak amik dia bawak balik. Tapi aku nak kena tunggu Ilah balik dari Hospital Serdang. So, aku tinggalkan anak2 kejap kat situ, terus ke Bangi Kopitiam, Bt Caves. Tak lunch lagi oooo masa tu, lapor toksah kata la. Masa nak makan, aku perasan sudu aku macam ngeletar.. Hehehee.. Elok2 jer aku habis makan Ilah kata dia dah nak sampai kat Giant Bt Caves, so aku terus ke sana. Amik Ilah terus ke umah mak balik. Aufa sekali lagi sambut kami di pintu.

Perjalanan balik dari Gombak ke Rawang mengambil masa hampir sejam lebih sebab jalan dah mula sesak. Tu pun pakai highway sebab jalan lama ada lori terbakar (aku dengar dalam radio). Sampai umah, hujan dok lebat lagik. Aku suruh Ilah bawak Aufa & Auni naik dulu, aku bawak naik barang dan terus ke kedai beli makanan untuk malam tu.

So itu jer la cerita pasal Auni kena gi check-up. Next appointment bulan 5 nanti. Masa tu Aufa dah genap 2 tahun dah..

Got to go dulu. Ketemu lain masa.... 73


No comments: